email: cmos.skolstvi@cmkos.cz, tel: 234 462 378, 234 462 404
10.10.2011 | ČMOS PŠ | Regionální | autor: A. Losová | region: Liberecký kraj | Přečteno: 1646x | Tisk

Nový koncept financování regionálního školství

Ve středu 5. října proběhla na žádost Odboru školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajského úřadu Libereckého kraje schůzka se zástupci odborů. Hlavním tématem jednání byla koncepce návrhu nového systému financování regionálního školství.

OŠMT Libereckého kraje na jednání zastupovala vedoucí odboru Ing. Jiřina Princová, vedoucí oddělení  vzdělávání a koncepcí Mgr. Karel Bárta. Za školské odbory se jednání účastnily členky KROS Liberecký kraj a zástupkyně Odborového svazu nepedagogických pracovníků.

V úvodu jednání vedoucí Odboru školství, mládeže, tělovýchovy a sportu seznámila přítomné s návrhem  koncepce nového financování regionálního školství, tak jak byl představen na semináři v Poslanecké sněmovně 20. září, kterého se kromě poslanců a senátorů zúčastnili zástupci zřizovatelů škol a školských zařízení, Asociací a školských odborů.

Obě jednající strany při setkání na Krajském úřadu Libereckého kraje se shodly na nutnosti změny financování regionálního školství. ČMOS PŠ ale vnímá jako nejdůležitější  změnu, která by zlepšila situaci ve financování školství zvýšení výdajů na školství z HDP. V rámci EU je naše republika ve výdajích na školství na jednom z posledních míst.

Samotný návrh změny financování regionálního školství byl podroben za strany odboru školství  kritice v mnoha ohledech. V první řadě byla kritizována tajemnost tohoto materiálu, kdy informace o návrhu a samotný návrh nové koncepce byl zástupcům samospráv předložen až na výše uvedeném semináři v PS PČR.

Společně se všechny jednající strany vyjádřily negativně k myšlence zatím nejasného financování nepedagogických pracovníků, školských služeb a zájmového vzdělávání, kdy se v návrhu objevují dvě varianty. První varianta hovoří jako o normativně nákladovém financování a druhá navrhuje převod financí do rozpočtů krajů a obcí. Půjde o financování z RUD? Zde zástupci kraje a odborů vyslovili velký nesouhlas. Dále vytýkají předloženému návrhu tzv. revizi podmínek pro stanovení úplat za vzdělání, které by ve výsledku mohlo vést ke zpoplatnění  základního školství ve formě příspěvků rodičů na vzdělání, což jednoznačně odporuje Ústavě ČR, která garantuje právo na bezplatné vzdělání. V navrhované koncepci chybí ukázky modelů financování například učňovského školství, základních uměleckých škol a dalších segmentů školství. V oblasti zohledňování naplněnosti třídy, v návrhu důležité podmínky financování, není jasné, zda MŠMT vnímá problém zápisních lístků, kdy ještě v září škola neví, kolik žáků ke studiu do školy nastoupí. Pro školské odbory je zásadní otázkou,  jak se tato změna ve financování promítne do platů zaměstnanců ve školství a do zaměstnanosti, protože koncept mimo jiné vůbec nepracuje s věkovou strukturou pedagogického sboru.

V závěru jednání se diskutovalo o časovém harmonogramu koncepce od schválení, adaptačního období v roce 2012 a termínu zahájení nového financování v roce 2013. Ze strany kraje byla projevena obava o bezproblémový přechod a spíše se přiklání k názoru nutného přechodného období. Otázkou zůstává další role krajských úřadů v případě, že financování škol bude probíhat přímo z MŠMT.

Vzhledem k tomu, že tento koncepční návrh změny financování bude teprve podroben připomínkovému řízení a velké diskuzi všech, kteří se regionálnímu školství věnují (zřizovatelé, asociace, školy a školská zařízení, školské odbory a další), dohodli se zástupci školských odborů a kraje na dalších jednáních a vzájemné informovanosti k této významné změně ve financování regionálního školství.

Do systému vložil: Pečenka Petr

    Foto k článku

    Další články z rubriky: ČMOS PŠ

    Datum TitulekPodrubrika     
    17.12.2014 Týdeník Školství č. 40Týdeník Školství   
    11.12.2014 Týdeník Školství č. 39Týdeník Školství   
    05.12.2014 Odborový svaz pracovníků školství hájí i zájmy seniorůTýdeník Školství   
    03.12.2014 Týdeník Školství č. 38Týdeník Školství   
    02.12.2014Problematika podpory dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebamiCentrální   
    02.12.2014 Střední školy kritizují pozdní informace k maturitámTýdeník Školství   
    01.12.2014 Porada předsedů oblastních rad a předsedů RV profesních sekcíCentrální    
    27.11.2014 Prostějovští senioři ČMOS PŠ za kulturouRegionální    
    26.11.2014 Týdeník Školství č. 37Týdeník Školství   
    20.11.2014 Týká se to všech zaměstnanců regionálního školstvíTýdeník Školství   
    20.11.2014 Turnaj pracovníků školstvíRegionální    
    19.11.2014 Týdeník Školství č. 36Týdeník Školství   
    13.11.2014 Nikdy jsem jako ředitel nelitoval, že jsem v odborechTýdeník Školství   
    12.11.2014 Týdeník Školství č. 35Týdeník Školství   
    10.11.2014 Inkluze jako hlavní téma školského seminářeRegionální   
    05.11.2014 Týdeník Školství č. 34Týdeník Školství   
    30.10.2014 Vyjádření ČMOS PŠ k petici a otevřenému dopisu ministru M. Chládkovi (autorky pardubické ředitelky MŠ)Centrální    
    29.10.2014 Týdeník Školství č. 33Týdeník Školství   
    24.10.2014 Setkání s maďarskými kolegyMezinárodní    
    24.10.2014 Zvýšení platů vnímáme jako první krok k nápravě chyb v odměňování pedagogůTýdeník Školství   

    Zpravodajství OS - poslední články

    17.12.2014 | ČMOS PŠ
    Týdeník Školství č. 40
    Týdeník ŠKOLSTVÍ č. 40 vychází 17. prosince 2014. Jako by nestačilo prostě „jen“ poctivě učit .
    15.12.2014 | Otázky a odpovědi
    Plat ředitele  
    15.12.2014 | Otázky a odpovědi
    Členství v ČMOS PŠ
    Členství v organizaci odborového svazu...
    15.12.2014 | Otázky a odpovědi
    Nesplňuje kvalifikaci
    Ve spolupráci s Týdeníkem ŠKOLSTVÍ exkluzivně odpovídáme na některé zajímavé dotazy...
    12.12.2014 | Ostatní
    Přehled výhod pro registrované členy
    Přinášíme členům odborového svazu aktualizovaný celkový přehled výhod pro registrované členy na portále...
    11.12.2014 | ČMOS PŠ
    Týdeník Školství č. 39
    Týdeník ŠKOLSTVÍ č. 39 vychází 10. prosince 2014. Jak spolu souvisejí přijímací zkoušky na střední školy...